6+7=? Egyértelmű? Nem mindenkinek! A diszkalkuliáról röviden 2018.11.24.

Hirdetés

A diszkalkulia számolási zavar, a számok kezelésének nehézsége.

Nem egyenlő azonban azzal, ha valaki azért nem jó matematikából, mert „nem reál beállítottságú”. Ez utóbbi mögött nem állnak organikus okok, nem idegrendszeri alapú a probléma. A tudomány mai állása szerint genetikai, idegrendszeri okok állnak a diszkalkulia hátterében. Ez lehet korai életkorban szerzett, vagy pedig ismeretlen okok miatt idegrendszeri változások mennek végbe az agy információfeldolgozásért felelős területén.

Képtalálat a következőre: „numbers gif”

A számolási zavarral küzdő gyerekeknél a tüneteket, gyanús jeleket már óvodáskorban is észre lehet venni: nagy- és finommozgásbeli ügyetlenség, idegenkedés a számlálástól, bármilyen vers- vagy szövegtanulástól, menekülés a kifinomult, precíz mozgást igénylő feladtok elől: gyurmázás, puzzle, rajzolás, színezés stb. A diszkalkuliás gyermekek gyakran számolnak az ujjaik segítségével, ami lassíthatja őket a feladatmegoldásban. Sokszor megfigyelhető az is, hogy nem tudja a számokat sorrendben elmondani: pl. 39 után nem tudja, hogy a 40 következik, vagy hogy a 20 előtt a 19 áll.

A súlyos számolási zavarral küzdő diákoknak komoly nehézségeik adódhatnak az iskolában más területeken is: a fizika, a kémia, sőt a földrajz, a történelem tanulásában is problémák jelentkezhetnek. Például a képletek, illetve azok összefüggéseinek felismerésében és alkalmazásában; az időrend megtanulásában, térképen való tájékozódáskor. Egy diszkalkuliával küzdő gyermek sajátos nevelési igényű tanulónak számít, ezért megilletik azok a jogok, amit a törvényben határoznak meg a számukra. Ilyen jog például a pedagógiai, gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai ellátásban való részesülés. Átgondolt, szakértői bizottsági döntés alapján felmenthető a matematika tantárgy osztályzása alól, valamint részlegesen vagy teljesen a matematika érettségi alól is. Előbbi esetben szóban kell felelnie a négy év anyagából, utóbbiban pedig egy másik tárgyat kell helyette választania.

A következőkben néhány további információt, érdekességet olvashattok a számolási zavarról.


Megosztás:

Hirdetés

Cimkék:

diszkalkulia tanulási nehézség segítség gyermek felnőtt számolás matematika emberség akalkulia

Szerző: Riczo Bettina, Szepesi Dorottya, Mednyánszky Anna, Barta Kristóf


Tetszett? Oszd meg ismerőseiddel!



További cikkek az oldalon:

Röntgenfelvételek vemhes állatok hasáról
Különleges lakosztályok a nagyvilágból
Cirkusz az életünk - interjú ifj. Richter Józseffel
A Valentin-nap ötven árnyalata
Fóbiák - az irracionális félelem fogságában